❁ تفکر خلاق داشته باشید.❀❁




یکی از مهم ترین وجوه تمایز انسان، از دیگر موجودات قدرت تفکر و خلاقیت اوست. قدرت دستکاری در ذهن و پدیده هاست، قدرت کشف و تولید ابزار و اندیشه های جدید است، که همه این ها به نوعی خلاقیت است.
 همه انسان ها کم و بیش خلاقند و این توانایی به درجات متفاوت در همه ما وجود دارد، مهم آن است که بتوانیم آن را شکوفا کنیم، توسعه دهیم و به خدمت بگیریم.


تفکر خلاق داشتن لازمه ی شغل معلمی است ؛
چرا که با متفاوت بودن می توان شاگردانی متفاوت تربیت کرد.

داستان زیر گوشه ای از تفکر خلاق داشتن را نشان می دهد....
یك شركت بزرگ قصد استخدام تنها يك نفر را داشت. بدين منظور آزموني برگزار كرد كه تنهايك پرسش داشت. پرسش اين بود :
شما در يك شب طوفاني سرد در حال رانندگي ازخياباني هستيد. از جلوي يك ايستگاه اتوبوس در حال عبور كردن هستيد. سه نفر داخل ايستگاه منتظر اتوبوس هستند.

يك پيرزن كه در حال مرگ است. يك پزشك كه قبلاً جان شما را نجات داده است. يك خانم/آقا كه در روياهايتان خيال ازدواج با او را داريد. شما مي‌توانيد تنها يكي از اين سه نفر را براي سوار نمودن بر گزينيد. كداميك را انتخاب خواهيد كرد؟ دليل خود را بطور كامل شرح دهيد:

پيش از اينكه ادامه حكايت را بخوانيد شما نيز كمي فكر كنيد ....

ادامه نوشته

خوشحالي شانس مي آورد



دهكده

شادي ، يک حس مسري است؛ تحقيقات جديد روانشناسي ثابت کرده است که زماني که فردي در يک جامعه خوشحال است احتمال آنکه خواهر، برادر، دوست، همسر و حتي همسايه او خوشحال شوند ، هشت تا ۳۴ درصد افزايش مي يابد.
طبق اين تحقيقات، احساس شادي تا فاصله يک کيلومتري به ديگران سرايت مي کند و احساس شاد بودن حتي تا يک سال مي تواند بر يک فرد تاثيرگذار باشد.
شادي و نشاط يکي از نيازهاي اساسي هر انساني است؛ شادي به زندگي معنا مي بخشد و موجب نشاط روحي و سلامتي و افزايش توانايي ها مي شود.

ادامه نوشته

سایت قشنگ بچه ها



AtalMatalTootooleh.com - اتل متل توتوله



http://atalmataltootooleh.com


داستانک


داستان جالب کلاه فروش

 

کلاه فروشی روزی از جنگلی می گذشت.تصمیم گرفت زیر درخت
مدتی استراحت کند.لذا کلاه ها را کنار گذاشت وخوابید.وقتی بیدار شد
متوجه شدکه کلاه ها نیست . بالای سرش را نگاه کرد . تعدادی
میمون را دید که کلاه را برداشته اند.
فکر کرد که چگونه کلاه ها را پس بگیرد.در حال فکر کردن سرش
را خاراند ودید که میمون ها همین کارراکردند.اوکلاه راازسرش برداشت
ودید که میمون ها هم ازاوتقلید کردند.به فکرش رسید که کلاه
خود را روی زمین پرت کند.لذا این کار را کرد.میمونها هم کلاهها را
بطرف زمین پرت کردند.او همه کلاه ها را جمع کرد وروانه شهر شد.
سالهای بعد نوه او هم کلاه فروش شد.پدر بزرگ این داستان را برای نوه اش
را تعریف کرد وتاکید کرد که اگر چنین وضعی برایش پیش آمد
چگونه برخورد کند.یک روز که او از همان جنگلی گذشت در زیر
درختی استراحت کرد وهمان قضیه برایش اتفاق افتاد.
او شروع به خاراندن سرش کرد.میمون ها هم همان کار را کردند.او کلاهش
را برداشت,میمون ها هم این کار را کردند.نهایتا کلاهش رابرروی زمین
انداخت.ولی میمون ها این کار را نکردند.
یکی از میمون هااز درخت پایین امد وکلاه رااز سرش برداشت
ودر گوشی 
محکمی به او زد و گفت : فکر می کنی فقط تو پدر بزرگ داری.

نکته : رقابت سکون ندارد

وقتی ...



http://www.sheklakveblag.blogfa.com پريسا دنياي شكلك هاوقتی دنبال آرزوهایت میرویhttp://www.sheklakveblag.blogfa.com پريسا دنياي شكلك ها

http://www.sheklakveblag.blogfa.com پريسا دنياي شكلك هامدام به کوله پشتیت نگاه کن که مبادا سوراخ داشته باشدhttp://www.sheklakveblag.blogfa.com پريسا دنياي شكلك ها

http://www.sheklakveblag.blogfa.com پريسا دنياي شكلك هاو چیزهایی که امروز داری دوباره بشود آرزوی فردایت!http://www.sheklakveblag.blogfa.com پريسا دنياي شكلك ها

نقش خانواده در تعلیم و تربیت کودکان دبستانی



خانواده در تعلیم و تربیت کودکان نقش مهمی را ایفا می کند. يکي از نکات بسيار مهم در خانواده ، ارتباط است ، يعني والدين بايد به روش هاي صحيح برقراري ارتباط با کودکان ، آگاهي داشته باشند .

 

به منظور برقراري ارتباط صحيح ، والدين بايد به نکات زير توجه نمايند :

 

1-با فرزندان خود ارتباط برقرار کرده ، فرصت ابراز عقايد را به او بدهند ، به نيازهاي وي پي ببرند ، انتظارات آنها از کودک ، فرصت برقراري ارتباط به کودک ، زمينه اطمينان به والدين و مراجعه به آنها ، هنگام ايجاد مشکل و فراهم کنند .

PKID048

ادامه نوشته

بی سوادان قرن 21


معرفی نمادها و رنگ ها در نقاشی کودکان



ادامه نوشته

اشاره ای به علل خستگی معلمان در کلاس درس


امام علی (ع) فرمودند:
إن‎‏َّ هذِِهِ الْقُلوبَ تَمَلُّ‏‏‎ُّ كَما تَمَلُّ الْأبْدانُ فَابْتَغوا لَها طَرائِفَ الْحِكَمِ.(نهج البلاغة، حكمت91)

دلها مانند بدنها خسته می‌شوند پس (برای رفع خستگی آنها)حكمتهای تازه بجویید.
 

خستگی بدنی و روحی برای انسان ، حالتی آزار دهنده  است که تقریبا" تمام توان و انرژی وی را تحت تاثیر قرار داده و از کارایی  افراد می کاهد . و درتعریف آن گفته شده :
"خستگی  Fatigue  کاهش توانایی انجام دادن کار است ، خواه  کار بدنی باشد یا ذهنی  . 
خستگی ،  آسیب دیدن عمل دستگاههای  حسی، عصبی، یا عضلانی که در نتیجه انگیزش و فعالیت مداوم پیدا می شود .
خستگی، بیزاری و سیری است که یک احساس بدنی خاص می باشد
عصبانیت Nervousness  حالت تنش درونی ، بی آرامی ، و حساسیت فوق العاده را می گویند.
   منظور در این نوشته کوتاه ،  خستگی اعصاب،ضعف عصبی ، نوراستنی Neurasthenia  نیست . خستگی اعصاب یک بیماری کنشی است که با احساس ضعف و کاهش فعالیت بدنی و ذهنی مشخص می شود . بیماری عصبی است که شخص مبتلا دایما" از ضعف و خستگی بدنی و ذهنی ، احساس سنگینی در سر ، ضعف حافظه و سایر عوارض شکایت می کند . البته این احساس ، نتیجه فعالیت عضلانی و ذهنی نیست بلکه یک نوع خستگی خیالی است که در اثر اضطراب روانی پیدا می شود.  
    به دلیل اهمیت موضوع ، صرفا" برخی عوامل ، به اختصار و تیتروار خواهد آمد به این هدف که سایر نویسندگان آگاه  و مسلط به موضوع در اینترنت ، نشریات و غیره  به ارائه راهکارهایی برای غلبه برخستگی و کاهش تاثیرات سوء آن ترغیب گردند. 
    معلمان هم مانند سایر افراد ممکن است دچار خستگی شوند ، کار ارزشمند معلم به دلایل بسیار با دیگر مشاغل تفاوتهایی دارد ؛ معلم در کلاس باید از دانش آموزان  ارزشیابی شفاهی و کتبی داشته ،  کلاس را مدیریت و اداره نماید ، سر و صدا و گرمی و سردی  را تحمل کند، واکنش دانش آموزان  را نسبت به تشویق و تنبیه های احتمالی زیر نظر بگیرد ، محبت بورزد، عواطف مختلف از خود بروز دهد، در آن واحد با چندین نفر با وجود تفاوتهای فردی آشکار ، سر و کار دارد، به پرسشهای همه پاسخ دهد، از یادگیری تک تک دانش آموزان  اطمینان حاصل کند ، به پیشرفتهای شاگردان توجه نموده و برای ارتقای سطح کیفی کلاس تلاش کند ،  آشتی دهد ، تشویق کند ، (به جای واژه تنبیه چه بنویسیم؟)  تنبیه کند ، ارتباط بین خود و والدین و مدرسه را ایجاد نماید،دل بسوزاند ، عشق بورزد ، هر دانش آموز را در فرایند آموزش و یادگیری سهیم کند ، دانش آموزان را به نوبه  مطرح کند ، اشکال بگیرد ، رفع اشکال کند ، قضاوت کند ، راهنمایی کند ، نمره دهد، بیش از دیگران مراقب اعمال خود باشد،پند و اندرز دهد و ...
    از طرف دیگر، دانش آموزان  هم مجبورند برای ساعاتی در کلاس نشسته ، مقررات و نظم را رعایت کنند، به پرسشهای معلم پاسخ گویند ، و هر کدام انتظار دارند در  جریان یاددهی و یادگیری  مشارکت داده شوند، سردی و گرمی و سر و صدای کلاس را تحمل کنند ، نسبت به فضای آزاد  منزل و حیاط مدرسه ، از جنب و جوش  خود بکاهند  و ...
    معلم باید حواس کلیه دانش آموزان را هنگام تدریس به خود جلب نماید ، از انتقال صحیح اطلاعات به دانش آموز اطمینان یافته و نکات لازم در شیوه های تدریس خود را مد نظر قرار داده و برای موثر بودن تلاش خود ، همواره به ارزیابی روش خود و میزان یادگیری دانش آموزان بپردازد ، انتظارات مدرسه و  خانواده را در مورد دانش آموزان در حد ممکن بر آورده سازد و ...
       
    مجموعه موارد بالا و صدها مورد فعالیتهای دیگر معلم در کلاس ، می تواند خستگی  وی را به دنبال داشته باشد ...  اما برخی عوامل موثر بر افزایش خستگی معلمان در کلاس چیست ؟

پ.ن:معلمی شغل نیست . عشق است . ذوق است .ایثار و فداکاریست . اگر به عنوان شغل به آن می نگری رهایش ساز و اگر عشق توست ، بر تو مبارک باد . 
استاد شهید،مرتضی مطهری
                                                 

ادامه نوشته

ارزش یابی کمی و کیفی- توصیفی


ارزش یابی کیفی توصیفی،الگوی جدیدی در ارزش یابی است که با توجه به عوارض امتحان محوری مانند: اضطراب،رقابت ناسالم،پدیده ی غیر اخلاقی تقلب،ضربه وارد شدن به خلاقیت وابتکار فراگیران،ایجاد نگرش منفی به درس و مدرسه و پدیده ی جهانی شدن و چالش های فراروی بشر و توقعات جدید جامعه و دولت ها ازنظام تعلیم و تربیت طرح گردید .

این طرح ویژگی هایی همچون:پویایی،بازخورد،کیفی بودن،عملکردگرایی،فرایندی و همه جانبه گرایی را دارا می باشد و چنانچه به نحو مطلوب اجرا گردد،نتایجی همچون بهبود یادگیری،افزایش بهداشت روانی کلاس درس،افزایش اعتماد به نفس،افزایش روحیه ی نقدپذیری و... در دانش آموزان را به همراه خواهد داشت.  از آنجا که اجرای این طرح مستلزم بکارگیری شیوه های نوین تدریس و آشنایی با جدیدترین نظریه های یادگیری است.معلمان گرامی که مجریان اصلی و مؤثر این طرح هستند، با مطالعه و افزایش اطلاعات علمی تخصصی خود و همچنین مصلح شدن به شیوه های نوین تدریس و دانش آموز محور و فعالیت محور این طرح را در رسیدن به اهداف مورد نظر همراهی و مساعدت نمایند.

 

Boy student using imagination to write story or essay

ادامه نوشته

درک و مدرک


 آدمها را به میزان درکشان بسنج نه به اندازه مدرکشان؛ 

چرا که فاصله ی زیادی از مدرک تا درک وجود دارد. 
مدرکی که درک بالاتری به ارمغان نیاورد ، کاغذ پاره ای بیشتر نیست. 
مهمترین نشانه ی درک بالاتر تواضع بیشتر است .

بوته گوجه فرنگی عجیب در ایتالیا...


ادامه نوشته

منظومه شمسی



                                                              

دیکته



دیکته که می‌نویسد، همیشه یکی دو کلمه جا می‌افتد یا نقطه‌های حروف را کم و زیاد می‌گذارد. کتاب و دفترهایش هم خیلی وقت‌ها در مدرسه جا می‌ماند یا گم می‌شود و همه باید دنبال آنها بگردند.


ادامه نوشته

بانک ضرب المثل های فارسی



بانک ضرب المثل های فارسی



حرف دل



فقط با سایه ی خودم خوب میتوانم حرف بزنم
اوست كه مرا وادار به حرف زدن می كند
فقط او میتواند مرا بشناسد
او حتماً می فهمد
می خواهم عصاره ، نه ، شراب تلخ زندگی خودم را چكه چكه در گلوی خشك سایه ام چكانیده به او بگویم:

" ایــن زنـــــدگــــی ِ مـن اســت "

صادق هدایت

زمان



 

زمان غارتگر غریبی است...

❀❁ از فرصتها برای شادی استفاده کنید ❀❁


شاد ترین مردم لزوماً
بهترین چیزها را ندارند
بلكه بهترین استفاده را می كنند
از هر چه سر راهشان قرار می گیرد

❀❁ریاضی دانان قابل ❀❁


چرا زنبور لانه اش را 6 ضلعی می سازد؟

   واقعا تابحال فکر کردین که چرا زنبور عسل

خونش رو بصورت شش ضلعی منتظم می سازه؟



جوابشو تو ادامه  می تونی بخونی....

ادامه نوشته

دهه 60


دهه شصت یعنی: 
یعنی بوی نارنگی و سیب قاچ شده تو کیف! 
یعنی لواشک پهن کردن تو سینی و گذاشتن رو پشت بوم ! 
یعنی خاله بازی و دعوت کردن هم بازیها به خونه! 
یعنی از رو هر غلط املایی ده بار نوشتن! 
یعنی آخر فیلم تو سینما دست زدن و سوت کشیدن! 
یعنی نوبتی خونه عمه و خاله و دایی و عمو رفتن یک شب درمیون! 
یعنی کلاسی 45 نفر هر نیمکت سه نفر! 
یعنی دیدن کارتون هایی که دیگه تکرار شدنی نیستن! 
یعنی دوست داشتن، دوست داشته شدن، صفا، صمیمیت

گاهی دلم میخواد برگردم به همون موقع ها...

ماندگاری


به قول حسین پناهی:


به قول حسین پناهی: 

می دانی ، یک وقت هایی باید روی یک تکه کاغذ بنویسی "تعطیل است" و بچسبانی پشت شیشه ی افـکارت، باید به خودت استراحت بدهی، دراز بکشی دست هایت را زیر سرت بگذاری به آسمان خیره شوی و بی خیال ســوت بزنی، در دلـت بخنــدی به تمام افـکاری که پشت شیشه ی ذهنت صف کشیده اند، آن وقت با خودت بگویی : 

بگذار منتـظـر بمانند  

آدم های کوچک


قانون طبیعت


هیچ چیز در طبیعت برای خود زندگی نمیکند 
رودخانه ها آب خود را مصرف نمیکنند 
درختان میوه خود را نمی خورند 
خورشید گرمای خود را استفاده نمیکند 
ماه ، در ماه عسل شرکت نمیکند 
گل ، عطرش را برای خود گسترش نمیدهد 

نتیجه : 
زندگی برای دیگران ، قانون طبیعت است... 

راز موفقیت

قلب، ذهن، خرد و روح خود را 
به کوچک ترین کاری که انجام می دهید، بسپارید.

این است راز موفقیت...

❁عید فطر، روز چیدن میوه های شاداب استجابت مبارک باد❀❁


❁عید فطر، روز چیدن میوه های شاداب استجابت مبارک باد❀❁


کم کم غروب ماه خدا دیده می شود

صد حیف ازین بساط که برچیده می شود

در این بهار رحمت و غفران و مغفرت

خوشبخت آنکسی ست که بخشیده می شود

داستان چهار فصل زتدگی


داستان کوتاه مردی چهار پسر داشت.
آنها را به ترتیب به سراغ درخت گلابی ای فرستاد که در فاصله ای دور از خانه شان روییده بود.
پسر اول در زمستان، دومی در بهار، سومی در تابستان و پسر چهارم در پاییز به کنار درخت رفتند.
سپس پدر همه را فراخواند و از آنها خواست که بر اساس آنچه دیده بودند درخت را توصیف کنند.
پسر اول گفت: «درخت زشتی بود، خمیده و درهم پیچیده.» پسر دوم گفت: «نه… درختی پوشیده از جوانه بود و پر از امید شکفتن.»
پسر سوم گفت: «نه… درختی بود سرشار از شکوفه های زیبا و عطرآگین… و با شکوه ترین صحنه ای بود که تا به امروز دیده ام.» پسر چهارم گفت: «نه!!! درخت بالغی بود پربار از میوه ها… پر از زندگی و زایش!»

ادامه نوشته

جملات زیبای کودکی

امروز ناخوداگاه یاد جملات جالب کودکی هام افتادم .
کشتم شپش شپش کش شش پا را .
چایی داغه ، دایی چاقه !
سه شیشه شیر ، سه سیر سرشیر.
امشب شب سه شمبه س ، فردا شبم سه شمبه س ، این سه 3 شب اون سه 3 شب هر سه 3 شب سه شمبه س.
سپر جلو ماشین عقبی خورد به سپر عقب ماشین جلویی.
شیش سیخ جیگر سیخی شش زار
سربازی سر بازی سرسره بازی؛ سر سرباز سرسره بازی را شکست.
آن؛ مان نماران، دو دو اسکاچی، آنی مانی کَ. لا. چی
دختره این‌جا نشسته گریه می‌کنه زاری می‌کنه از برای من یکی رو بزن!!
ده، بیست، سه پونزده، هزار و شصت و شونزده هر کی میگه شونزده نیست هیفده هیجده نوزده بیست ...
 
ماشین مشتی ممدلی نه بوق داره نه صندلی ، صندلی هاش فنر داره، نشستنش خطر داره
 
پسرا شیرن مثل شمشیرن
...
یادش بخیر ...

پیشنهاداتی جهت ارتقاء آموزش دروس مختلف در مقطع ابتدایی

برای داشتن کلاسی شاداب بیاییم:

 

1- بین دانش آموزان گروه های مختلف و بچه های هر گروه رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.

2- دانش آموزان را در انجام فعالیت های کلاسی مشارکت داده و به آن ها مسئولیت بدهیم.

3- پیش از تدریس شناختی اجمالی از وضعیت و موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان به دست آوریم.

4- در حین تدریس ذوق و استعداد دانش آموز را شناسایی و هدایت کنیم.

                                                

۵- در هنگام تدریس از وسایل و امکانات آموزشی حداکثر بهره را ببریم.

6- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن پرهیز کنیم.

7- در افزایش آگاهی ها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم

 8- به هنگام تدریس نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.

 9- در تدریس ذوق سلیقه به کار ببریم.

 10- با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشاشی داشته باشیم.

 11- در صورتی که احساس خستگی را در چهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری نماییم.

 12- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.

 13- نتایج آزمون هایی که از دانش آموزان به عمل می آید را بررسی کرده تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.

                                                              

80 نكته مهم در تدريس موفق معلمان و مربیان مدارس


توصیه هایی برای داشتن یک تدریس موفق و رضایت بخش

1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.
2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.
3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.
4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.
5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم
.
6- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
7- با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.
8- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.
9- تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.
10- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.





ادامه نوشته